CSDL Bài trích Báo - Tạp chí
chủ đề: Start-up
1 Sở hữu trí tuệ : nền tảng cho doanh nghiệp khởi nghiệp lớn mạnh / Phương Nghi // Khoa học và Công nghệ Việt Nam A .- 2021 .- Số 8(749) .- Tr. 55-57 .- 340
Giới thiệu một số vấn đề quan trọng cần lưu ý liên quan đến quyền sở hữu trí tuệ (SHTT) đối với các hoạt động phát triển ý tưởng, tuyển dụng và khi xây dựng chiến lược SHTT của star-up theo chia sẻ của Tạp chí Forbes. SHTT là một trong những mối quan tâm hàng đầu và quan trọng nhất với doanh nghiệp khởi nghiệp (star-up) bên cạnh việc phát triển sản phẩm, nguồn nhân lực chất lượng cao, huy động vốn… Bảo vệ quyền SHTT là điều cần thiết để thu hút nguồn vốn đầu tư hoặc ngăn chặn các đối thủ cạnh tranh lành mạnh.
2 Entrepreneurship education in foreign countries and recommendations for Vietnam / Nguyễn Huỳnh Thơ // Phát triển & Hội nhập .- 2020 .- Số 55(65) .- P. 127-135 .- 332.63
In combination with the development of society, the wave of business start-up has become a strong tendency all over the world. Following this trend, Vietnam is also gradually transforming on the path of developing start-up culture. However, according to Vietnam Startup Forum 2020, the survival rate of new business is still very low. According to the analysis from General Statistics Office’s Report on SocioEconomic Situation,1 the reason for this situation is: the adaptability of small-scale enterprises to the economic changing situation is still limited. It is the capacity of startups in Vietnam that raises the questions: how to help business overcome difficulties, as well as challenges, to withstand the fierce competition over the global economy. In this context, Entrepreneurship Education is considered as one of the effective solutions to overcome such situation. Thanks to this method, the instability of the economy is reduced and the vitality of industries is still maintained in many countries. Therefore, this study shall use the qualitative method and focus on secondary sources of information from documents, reports, analysis of entrepreneurship education models of developed start-up education in some foreign countries, such as the U.S., Israel and Malaysia. Since then, the author would like to recommend some effective experiences for entrepreneurship education in Vietnam.